Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Trabant 600 plastová klasika

15. 3. 2007

Trabant 600: Plastová klasika

Ještě dnes můžeme v bílých oblacích dýmu na silnicích vídat kdysi tolik oblíbené východoněmecké Trabanty. Ale opravdové krasavce máte možnost vidět jen výjimečně.

Prvním, který jsme vybrali, je velice vzácný kousek Trabant 600 Combi z roku 1965, jehož renovaci dokončili otec a syn Fouknerové teprve před několika dny.

Proč jste se rozhodli zrenovovat právě Trabant a ještě k tomu kombi? Určitě jste k němu nepřišli v tomto stavu?

Zrenovovali jsme řadu novějších vozů typu 601 a jsme fanoušci značky. Kamarád našel v Letňanech rozpadlý model 600, nás to zaujalo a dali jsme se do renovace. Stav vozu byl hrozivý, protože si do něj chodili hrát malí kluci. Tento typ měl ještě plechovou střechu, která byla samozřejmě prošlapaná. Byl zničený interiér, plastové části poničené, lišty zohýbané, popisuje Miloslav Foukner.

Trabant se proslavil hlavně svojí plastovou karosérií, na kterou existuje spousta vtipů, například že bouraný Trabant lze využít při výrobě trsátek na kytary apod. Jaký plast byl vlastně používán?

Jedná se o takzvaný duroplast. Skládá se z vrstev bavlněného odpadu a syntetické pryskyřice, při čemž se jednotlivé díly lisovaly a pekly při teplotě 200 °C. Zkušebně byl použit poprvé na vozech IFA a přes další dílčí použití na modelech P70 a T50 se plně využil až u Trabanta 600.

Mnozí už asi zapomněli, jakou technikou tehdy Trabant disponoval? Pod kapotu se například vedle motoru vešla i palivová nádrž.

Trabant měl vzduchem chlazený dvoudobý dvouválec o objemu necelých 600 ccm a výkonu u tohoto typu zhruba 23 HP. Řízení bylo jednoduché hřebenové, byla použita listová pera, elektroinstalace na 6 V, jednookruhové brzdy. V interiéru chyběl mimo jiné i palivoměr a stav paliva se zjišťoval obyčejnou měrkou, stejně jako například měření hladiny oleje.

Vidíme, že jste si vyhráli také s interiérem, ač působí hodně spartánským dojmem

Trabant měl jeden budík se třemi kontrolkami a pět kolébkových vypínačů. Přepínání dálkových světel bylo na podlaze. Je to z tohoto pohledu velice prosté auto.

Připomeňme si, že historie výroby automobilů ve Zwickau nezačala Trabantem, ale původně bylo saské město sídlem značek Audi a Horch. Teprve v roce 1962 vyjel první Trabant, kterému předcházely modely IFA F8, P70 nebo T50. První Trabant dovážený k nám dostal jméno na počest prvního sovětského Sputniku, což přeloženo do němčiny znamená právě Trabant. Dvoudveřový sedan 600 včetně verze kombi nazývané Univerzal se vyráběl od podzimu 1962 do června 1964, kdy jej nahradil mnohem známější typ 601. Do roku 1990 vzniklo více než 2,5 milionů těchto lidových vozítek, jenž se zapsaly do dějin motorismu.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář